Kas Naujo?

Skautų naujienos

2015-03-11

Kaip kalbėtis apie patyčias su vaikais

„Ne(s) svarbu" komanda dalinasi keliomis idėjomis, kaip galima patyčių tema kalbėtis sueigose su vaikais.

Pastaruosius metus, dirbant su Ne(s) svarbu" komanda, patyčių tema teko kalbėti daug ir su įvairiais žmonėmis. Ne(s) svarbu” knygutėje rasite trumpą įvadą vadovams, tačiau, kaip puikiai žino kiekvienas, dirbantis kasdienį darbą su vaikais, tai - tik pradžia.

Net jei atrodo, kad kur jau kur, o skautų draugovėse jokių patyčių nėra, patyčias Lietuvoje patiria daugybė vaikų… 2014 m. Tarptautinės mokyklinio amžiaus vaikų gyvensenos ir sveikatos studijos duomenimis, patyčias bent kartą yra patyręs kas trečias Lietuvos mokinys. Galima pasidžiaugti, kad situacija gerėja: prieš 13 metų tokių mokinių buvo 6 iš 10. Taigi patyčių prevencija  dėmesio atkreipimas į jas, reagavimas, kalbėjimas apie patyčias  tikrai veikia. Svarbu nenustoti su tuo dirbti, kalbėtis apie problemą ir ieškoti būdų jai spręsti.

Tą daryti gali (ir turi) ir skautų vadovai. Didelė tikimybė, kad yra patyčias patiriančių skautų arba skautai su tuo susiduria mokykloje, kaimynystėje, popamokinėje veikloje. Kartais ir atidžiau įsiklausę į tai, kas vyksta ar mūsų sueigoje, ar kur nors miške prie laužo, suprasime, kad yra, ką veikti. Kasmet kovo pabaigoje Vaikų linija" inicijuoja veiksmo savaitę Be patyčių". Nors be patyčių, be abejo, reikia gyventi kasdien, ši savaitė gali tapti gera proga kalbėti daugiau ir garsiau. Tad dalinamės keliomis idėjomis, kaip galima patyčių temą užkabinti" sueigose su vaikais. Jei jas išbandysite, pasidalinkite, kaip sekėsi.

Įvairūs šaltiniai

 

Kelios idėjos

Mažesniesiems apie draugystę

Paruoškite bingo" kortelę, sudalytą į ~12 langelių. Kiekviename langelyje užrašykite kokią nors draugiško žmogaus savybę, pvz. žaidžia su kitais vaikais", dažnai šypsosi", padeda kitiems žmonėms", klausosi, kai kiti kalba", dalijasi žaislais ir skanėstais" ir t.t. Palikite kelis langelius tuščius. Pasikalbėkite: koks vaikas yra draugiškas? Kada mes žinome, kad jis draugiškas? Papildykite lentelę vaikų atsakymais.

Tada žaiskite bingo": vaikai turi rasti grupėje žmogų, kuris atitinka apibrėžimą, ir įrašyti jo vardą langelyje. Vienas vardas gali kartotis tik vieną kartą. Tikslas  užpildyti visus langelius.

Paskui žaidimą aptarkite. Pasikalbėkite, kad kiekvienas galime būti draugiškas. Pasipasakokite: kada būname draugiški kitiems? Kodėl kartais sunku būti draugiškam?

Apšilimui prieš pokalbį apie elektronines patyčias

Pristatydami veiklą, prisiminkite priesaką Skautas  draugas savo artimui ir brolis kitam skautui”. Padiskutuokite: ar skautas turi būti skautiškas visur? Ką tai reiškia, kas yra visur"? Ką galėtų reikšti būti skautiškam virtualioje erdvėje? Pasidalinkite, kiek laiko kiekvienas grupės narys praleidžia internete, kokiuose puslapiuose, ką ten veikia.

Tada pradėkime veiklą: kiekvienas ant lapuko užrašo kokį nors įžeidimą, įžeidžiamą komentarą ir įmeta į dėžutę. Vardų nerašome. Paėmę dėžutę, paaiškinkite, kad čia yra gautų žinučių aplankas", kaip elektroniniame pašte arba mobiliajame telefone. Padiskutuokite, kur būna tokių asmeninių žinučių  Facebook, SMS ir t.t. Tuomet paskaitykite keletą komentarų iš dėžutės, galite juos priklijuoti prie žmogaus piešinuko. Padiskutuokite: kaip virtualioje erdvėje sužinome, ką kitas žmogus jaučia, paskaitęs komentarą? Kaip žmogus jaustųsi, susilaukęs ką tik perskaitytų komentarų? Kaip jaustumėtės jūs? Šios žinutės anoniminės  o jei tiksliai žinotume, kas tai parašė ir kad tai skirta asmeniškai Tau? Padiskutuokite, ką galima daryti, jei tokie dalykai nutinka tau (kam pranešti, kaip blokuoti žinutes, išsaugoti įrodymus).

Diskusija apie patyčias virtualioje erdvėje

Pažiūrėkite keletą juokingų vaizdelių YouTube. Atkreipkite dėmesį, kad YouTube yra daugybė vaizdo įrašų, daug iš jų juokingi, bet kai kuriuose nufilmuoti žmonės gali jaustis nemaloniai, kai iš jų juokiamasi. Tuomet pasiūlykite skautams grupelėse suvaidinti po situaciją arba tiesiog jiems jas paskaitykite; situacijos turėtų būti susijusios su vaizdo įrašais, pvz. slapta filmuojama mergina, pamiršusi užsisegti sijono užtrauktuką, mokinys pastumiamas per kūno kultūros pamoką ar pan. Padiskutuokite, ar skautai pasidalintų tokiu vaizdeliu virtualioje erdvėje ir kodėl; kaip galėtų jaustis situacijų personažai. Kaip atskirti pajuokavimą nuo patyčių? Atsiminkite: juokaujant juokinga visiems, o patyčiose tam, iš kurio juokiamasi, nėra juokinga, jį siekiama specialiai pašiepti, įskaudinti.

Beje, taip pat pravartu pakalbėti ir apie žmogaus teises į tai, kokia informacija apie jį platinama internete. Nors tai dažnai pamirštama, viešinti kitų žmonių asmenines nuotraukas, filmuotą medžiagą, net jei tame nėra žeidžiančio turinio, galima tik gavus jų sutikimą. Naudingos informacijos apie saugumą internete galima rasti svetainėje Draugiškas internetas.

Žaidimas apie dalijimąsi informacija internete

Sugalvokite Facebook profilius" 6 išgalvotiems žmonėms (vardas, profilio nuotrauka, gimimo data, gyvenamoji vieta, apie mane, pomėgiai, statusas). Viešai prieinamos" informacijos apie kiekvieną žmogų kiekis turėtų skirtis: pvz. vieno žinome ir adresą, ir statusą, ir mėgstamas muzikos grupes, kito matomas tik vardas, o prie kitų punktų parašyta pvz. Vartotojas nepateikė šios informacijos". Sukarpykite profilius" juostelėmis ir išslapstykite kambaryje. Tada žaidėjai pasidalija į komandas. Vienas-du žmonės kiekvienoje komandoje atsakingi už surinktos informacijos užrašymą. Visi likę turi (ribotą laiką) bėgioti po kambarį, ieškoti juostelių, įsiminti jose rastą informaciją ir grįžę padiktuoti užrašinėtojams (juosteles reikia palikti, kur  rastos). Tada duokite dar šiek tiek laiko informacijai sugrupuoti, sutvarkyti. Padiskutuokite, kodėl apie vienus asmenis galėjome sužinoti daugiau, apie kitus  mažiau. Pakalbėkite, ką galima sužinoti apie draugovės narius iš viešų šaltinių, kokie to privalumai ir trūkumai.

Istorijos kūrimas

Skautai grupelėmis kuria istoriją, naudodamiesi žaidimo kortelėmis, nurodančiomis, kuria kryptimi istorija turėtų pasisukti, pvz. personažas ima vengti eiti į mokyklą", personažas pasielgia netikėtai", personažas sutinka žmogų, kuriuo pasitiki", personažas ima lankytis pas psichologą" ir t.t. Galbūt čia praverstų Rory Story Cubes ar panaši priemonė. Viena grupelė galėtų rašyti istoriją apie žmogų, kuris tyčiojasi, kita  apie patyčių auką. Baigusios istoriją, grupelės ja pasidalija vienos su kitomis. Galima pabandyti įpusėjus apsikeisti ir pabaigti kitos grupelės pasakojimą. Paskui kartu aptariama, kaip istorija augo, kokie buvo kertiniai jos momentai, kaip istorijoje atsirado patyčios ir kaip jos buvo sustabdytos, ar pabaiga buvo laiminga, jei taip  kodėl, jei ne  kodėl ir pan.

Žaidimas Gatvės ir gatvelės"

Šis žaidimas ir šiaip smagus, bet galima jį panaudoti ir kaip simuliaciją  žaidimu iliustruoti, kas vyksta, kai vienas žmogus yra persekiojamas, stebint kitiems. Reikės gaudytojo (katės") ir bėglio (pelės"). Likę skautai sustoja keliomis eilėmis, ištiesę rankas taip, kad liestųsi pirštų galiukais. Žaidimo vedėjui sušukus gatvelės", visi žaidėjai nuleidžia rankas, pasisuka 90 laipsnių į kairę ir vėl susiliečia rankomis su naujaisiais kaimynais. Vedėjui sušukus gatvės", žaidėjai atsisuka atgal. Visą laiką katė" ir pelė" žaidžia gaudynių (lįsti po ištiestomis rankomis arba pro jas prasiveržti negalima, būtina bėgioti gatvėmis" ir gatvelėmis"). Žaidimas tęsiasi tol, kol katė" pagauna pelę", arba nustatytą laiko tarpą, pvz. 1 minutę. Tada žaidėjai keičiasi vaidmenimis.

Aptarimui: Kaip jauteisi, kai tave vaikėsi po labirintą? Kaip jauteisi, kai buvai gaudytojas? Kaip jautėtės, būdami gatvių ir gatvelių sienomis"? Ar būna gyvenime panašiai kaip šiame žaidime? Kas gyvenime būna bėglys", gaudytojas", sienos"? Ar teko kada susidurti su tokia situacija?

Žaidimo paaiškinimas vaizdu.

Rasizmas - socialinė reklama

Dalinamės su jumis lietuviška socialine reklama. Peržiūrėjus ją su skiltimi siūlome visiems kartu padiskutuoti ir aptarti: Kokią problemą čia matome? Ką tokioje situacijoje darytum tu? Kaip elgtis būtų tinkamiausia?

 

Pagal BeatBullying, The Scout Association ir kitą aukščiau nurodytą medžiagą parengė s. Barbora Drąsutytė ir s. Vaida Joneliūkštytė

Ne(s) svarbu" komanda visada laukia jūsų laiškų adresu sfh.lithuania@gmail.com