Kas Naujo?

Skautų naujienos

2015-02-18

Skautininko knygų lentyna

Knygų savaitės proga - kas gali būti skautininko knygų lentynoje.

„Padrąsindamas norinčius tapti draugininkais – skautų vadovais aš drauge norėčiau paneigti įprastinį klaidingą supratimą, kad norint būti geru draugininku reikia būti visažiniu. Visai ne.
Jis paprastai turi būti tiesiog suaugusiu skautu, tai yra:
1.  Jis turi turėti skautišką dvasią ir, pirmiausia, turi sugebėti užmegzti tinkamą santykį su savo skautais.
2.  Jis turi suprasti skirtingo amžiaus skautų reikalavimus, perspektyvas ir pageidavimus.
3.  Jis mieliau turi dirbti su skautais individualiai negu su visais vienu kartu.
4.  Norėdamas gauti geriausius rezultatus, jis turi ugdyti savo berniukų bendruomeninę dvasią." BP [1]
 
„Atsižvelgiant į antrąjį punktą, įvairūs leidiniai padės jums suprasti visas jaunuolio gyvenimo fazes.“ BP [1] 
 
Aš visada stebėdavausi, kiek geros literatūros turėjo mano vadovas… Skautų vadovui reikia lavintis ne mažiau, o gal netgi ir daugiau negu paprastam skautui. Todėl, kad jis turi perprasti daug įvairių pedagogikos sričių: skautiškas metodas, ugdymo metodai, praktiniai metodai, vaiko psichologija, įstatymai ir dar daug viso ko, kas turėtų padėti vykdyti skautišką veiklą su vaikais. Visa tai suvedama į tai, kad – „išugdyti jaunus žmones, siekiant jų, kaip individų, atsakingų piliečių ir jų vietinės, nacionalinės ir tarptautinės bendruomenės narių, pilno fizinio, intelektualinio, socialinio ir dvasinio potencialo išraiškos.“ (Lietuvos skautija, tikslas) O paprasčiau tariant: išlavinti jų charakterį ir gebėjimus – tiek individualius, tiek ir socialinius. Todėl vadovas pats turi būti išprusęs ir nuolat atrasti kažką naujo jau žinomoje ar dar nežinomoje srityje.

Charakteris – tai žmogaus suformuotas požiūris į gyvenimą (kaip aktyvumo, judrumo, inteligentiškumo, taip ir teisingumo atžvilgiu).

Visa tai jau senai aprašyta bei išdėstyta literatūroje (ne tik skautiškoje). Reikia tik atrasti, susipažinti ir pradėti taikyti. Taigi kas turėtų būti draugininko lentynoje ir su kuo verta susipažinti (tekstų, parašytų ar išverstų į lietuvių kalbą)?

 „Skautybė berniukams“ (Robert Baden-Powell) – tai knyga, nuo kurios ir prasidėjo skautavimas visame pasaulyje. Tai pradžia, kur pakloti visos ideologijos pagrindai (ideologija – idėjų sistema, kuri yra paruošta pritaikymui). Būtent nuo jos ir siūloma pradėti susipažinti su skautais.

„Skautų vadovui“ (Robert Baden-Powell) – knyga, kurią draugininkas turi būtinai perskaityti, nes joje pats skautavimo įkūrėjas pasakoja apie tai, kaip veikia skautavimas ir, į ką reikia atsižvelgti dirbant su vaikais.

„Skautai ir pasaulėžiūra“ (prof. S. Šalkauskas) – knygoje surasite gerą dozę skautiškos ideologijos paaiškinimo iš prof. S. Šalkausko, skautiškos ideologijos tyrėjo.

Kaip sakė BP ir kiti patyrę skautavimo praktikai, skautiškos veiklos pagrindas – skilties sistema (skilties veikla, jų sąveika). Būtent į tai norėčiau atkreipti dėmesį, siūlydamas tokį leidinį, kaip „Skautų skiltis“ (Roland Philipps, John Lewis).

„Pagrindiniai skautybės bruožai“ (35-osios Pasaulinės skautų konferencijos medžiaga, Lietuvos skautija) – knygelėje pateikiama glausta, tačiau išsami svarbiausių skautybės elementų, aiškinančių skautų judėjimo misiją, apžvalga. Ši medžiaga – tai atspirties taškas, kaip galima tęsti lordo Roberto Baden-Powell‘io pradėtą misiją; tai gairė, leidžianti pritaikyti skautiškąjį metodą šiuolaikiniame pasaulyje. Knygelė turėtų padėti suvokti, koks yra šiandieninės skautybės vaidmuo ir kas dar yra siektina. Šis leidinys yra WOSM‘o leidinio vertimas.

„Vydūno laiškai skautams“ (Vydūnas, Lietuvos skautija) – tai filosofo Vydūno laiškai Lietuvos skautams, filosofinis-ideologinis priminimas skautams apie jų pagrindus.

„Pasaulio skautijai – 100 metų“ (Nacionalinis M. K.Čiurlionio dailės muziejus) – greičiausiai kol kas vienintelė knyga Lietuvoje, kuri aprašo ne tik skautų istorijos pradžią (beje, labai geri straipsniai apie tai), bet ir šiuolaikinę Lietuvos skautų istoriją (aišku, yra trūkumų, pvz., nėra informacijos apie rusų skautus Lietuvoje, o informacija apie kai kurias organizacijas jau pasenusi). Bet kol kas tai vienintelis leidinys, kuris pateikia gausybę spalvotos istorinės informacijos: tai, kas iš skautiškos istorijos yra saugoma Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje.

„Raidos psichologija: integruotas požiūris“ (Rita Žukauskienė) – geras leidinys, kuriame glaustai aprašomi žmogaus raidos psichologijos etapai. Mus daugiau domina skyriai apie vaiko ir paauglio psichologijos vystymąsi, nes tai yra tikslinė grupė, kuriai ir buvo kurtas skautavimas. Ir jeigu mes sakome, kad skautavimas – neformalaus ugdymo atstovas, tai suaugusiems žmonėms, dirbantiems su vaikais, vertėtų pažinti vaiko psichologiją giliau.

„Neformalus ugdymas: įvadas“ (Susana Lafraya, vertė Vitalija Milkerytė) – tai versta ištrauka iš Europos Sąjungos išleistos „Intercultural learning in non-formal education: theoretical frameworks and starting points“ apie neformalius ugdymo pagrindus. Ir jeigu mes sakome, kad skautavimas – neformalaus ugdymo atstovas, tai verta žinoti, kas tas neformalus ugdymas yra.

„Patyrimo pedagogika ir jos taikymas“ (LR Jaunimo Reikalų Departamentas) – skautavime mes naudojame daug įvairių mokymų metodų: mokymasis veikiant, mokymasis mokant, mokymasis skaitant, klausant, mokymasis pažinti, komandinis darbas, pratimai, modelinis mokymasis, ekskursijos, vaidmenų žaidimai, rankų darbas, elektroninis mokymasis, gamta, simuliaciniai žaidimai, virtualūs projektai, koučingas, mentoriavimas ir t.t. Dauguma iš šių metodų yra patyrimo pedagogikos atstovai. Todėl visai verta susipažinti su šia pedagogikos šaka. Kol kas Lietuvoje geriausias išleistas leidinys šiai temai apžvelgti yra JRD leista „Patyrimo pedagogika ir jos taikymas“. Ne viskas šiame leidinyje tinka skautams, bet visai verta peržvelgti jį – gal ką nors naujo ir įdomaus sau atrasite.

„Skautiškųjų vienetų vadovai ir vadovės“ (s. v. Antanas Saulaitis SJ) – išsami skautų vadovams skirta knyga, kuri buvo išleista išeivijoje. Suteikiama pagalba skautų vadovui šioje knygoje aktuali ir šiandien. Aišku, reikia į viską žiūrėti per šių laikų aktualijų prizmę.

„Skautų užsiėmimai“ (s. v. Antanas Saulaitis SJ) – knyga, skirta tik skautų užsiėmimams. Geras lobis, kuriuo remiantis visada bus idėjų, ką veikti per sueigas, išvykas ir t. t. Reikia atsižvelgti į tai, kad šis leidinys buvo leistas išeivijos skautų vadovams, kur yra aštrus poreikis išsaugoti lietuvybę, tad šiai temai buvo skiriama daug dėmesio (taip pat reikia turėti omenyje, kad knyga buvo leista tuo metu, kai Lietuva buvo Tarybų sąjungoje, tad gali pasitaikyti kalbų ir apie Nepriklausomybės atkūrimą).

„Jaunesniųjų skautų vadovo knyga“ (Lietuvos skautija) – leidinys skirtas jaunesniųjų skautų vadovams ir visiems, kurie domisi neformalaus vaikų ir jaunimo ugdymo galimybėmis. Knygoje pristatomos bendros skautų judėjimo idėjos, ilgamete patirtimi grįsta metodika, pateikiama praktinių patarimų, kaip pasiruošti jaunesniųjų skautų draugovės sueigai, sudaryti ilgalaikės veiklos planą. Ši knyga parašyta vadovaujantis Pasaulinės skautų judėjimo organizacijos (WOSM) rekomendacijomis (perdirbtas ir adaptuotas leidinys, pasiremiant užsienyje leistų Vilkiukų vadovo leidiniais).

„Skautų vadovo knyga“ (Lietuvos skautija) – versta iš anglų kalbos knyga, suteikianti paaiškinimus, vykstantiems procesams skautiškoje veikloje.

"Darbo su jaunimo grupėmis vadovas" (Ž.Gailiaus, L.Ragausko, D.Perkausko ir A.Malinausko) - kaip rašo pati autoriai: "ši knyga skiriama visiems norintiems tobulėti žmonėms, praktiškai dirbantiems ar pradedantiems dirbti su jaunimu įvairiuose kontekstuose. Šią knygą gali naudoti socialiniai darbuotojai ir pedagogai, neformaliojo švietimo specialistai, sporto treneriai, kultūros darbuotojai, edukologai, auklėtojai, muzikos ir meno mokytojai, kitų profesijų atstovai, tiesiogiai dirbantys su jaunimu ar jo grupėmis" ir beabejo "„jaunimo darbuotojas“. <...> Siekiant bent iš dalies patenkinti egzistuojančius poreikius, stengėmės pristatyti skirtingus darbo su jaunimu aspektus. Pradedant nuo jauno žmogaus amžiaus ypatumų, bendros darbo su jaunimu situacijos, ir vis labiau fokusuojantis į specifinius darbo su juo aspektus, susijusius su pačiu dirbančiuoju ir jo „profesiniu“ išmanymu bei veikimu. Vadove pristatomos praktikoje reikalingos teorinės žinios ir modeliai, nubrėžiami dirbančiojo su jaunimu specifiniai laikysenos (žodžiu „laikysena“ turima omenyje, elgsena ar pozicija) ir veikimo principai, pateikiami konkretūs instrumentai, padedantys dirbti su savimi ir su jaunimo grupėmis įvairiuose kontekstuose."

Taip pat naudinga būtų pavartyti „Skautų aidą“ žurnalus ir jo priedus.

O kad susipažintumėte ir su įstatymine LR baze vaikų rekreacijos atžvilgiu, siūlau išnagrinėti „Teisės aktų, reglamentuojančių stovyklų ir neformaliojo ugdymo renginių organizavimą, apžvalga“ (Lietuvos skautija) – nors mes ir laisvai skautaujame, bet mes skautaujame Lietuvos Respublikoje, kurioje yra savitas požiūris į darbą su vaikais. Todėl yra būtina susipažinti su Lietuvoje esančia įstatymine bazę, skirta vaikų ugdymui – kad „nesudegtume“ esant reikalui.

„Turiningi ir saugūs vaikų renginiai“ (Birutė Aleksandravičienė) – pratęsimas apie įstatymais grįstą vaikų ugdymą Lietuvoje. Taip, tai oficiali valstybės pozicija.

 

Ir yra begalybė kitų leidinių, kurie gali jums padėti, pvz., įvairūs leidiniai apie skautiškus žaidimus. Pvz,. „Skautiški žaidimai“ (s. Jovita ....) – visai geras leidinys, kuriame greitai galima rasti reikalingą žaidimą pagal iškeltą sueigos ar kt. renginio tikslą. Kaip įvadas šiam leidiniui labai gerai tiktų s. Mildos Kasperavičiūtės konspektas „Žaidimų metodai“.

„Ugdomieji užsiėmimai jaunesniesiems skautams (7-11 m.)“ ( Lietuvos skautija) arba „Ugdomieji užsiėmimai skautams (11-15 m.)“ ( Lietuvos skautija) – žaidimų ir užsiėmimų rinkiniai, padės atrasti tinkama užsiėmimą jūsų veikloje.

„Mokymasis bendradarbiaujant skautiškoje skiltyje“ (s. Barbora Drąsutytė) – apie kompetencijų ugdymą jau buvo, apie skiltis irgi. Kas išeina, kai abu sujungi? Perskaitykite Barboros knygą vien tam, kad sustiprintumėte žinias, kaip sukurti skautišką užsiėmimą, kuris padėtų net nuobodžiausius dalykus (žmones ant litų) perteikti įdomiai ir skatinant bendradarbiavimą. Šis leidinukas siūlo vadovams susipažinti su mokymusi bendradarbiaujant. Pažingsniui aprašoma, kaip paruošti užduotį, skatinančią bendradarbiavimą, tuomet pateikiama 12 sueigų pavyzdžių, daugiausia orientuotų į antrojo patyrimo laipsnio siekiančius skautus, tačiau ir sudėtingesnių, be to, nesunkiai pritaikomų ir kitoms amžiaus grupėms. Kiekviena sueiga aprašoma su siūlomais apšilimo žaidimais, sueigos eiga, klausimais aptarimui. Sueigoms reikalingi ištekliai, nuorodos pateikiami knygelės pabaigoje.

„Kompetencijas ugdantys žaidimai“ (s. Kamilė Strumskytė) – nors knyga skirta patyrusių skaučių vadovei, čia gerų minčių, patarimų ir žinių taip pat ras brolių bei kitų amžiaus grupių vadovai. Kiekvienas skautiškas žaidimas turi ugdyti – ši knyga apie tai, kaip tai paversti realybe.

 „Roberto Baden Powell'io gyvenimo istorija“ (s. Jorė Astrauskaitė) – nusibodo vis brūžinti tuos pačius tris faktus apie BP, kuriuos ir taip visi žino? Ženk pirmą žingsnį į platesnes žinias, paskaityk šią knygelę, o per sueigą pasiimk pasaulio žemėlapį ir pabandyk pakeliauti paskui BP.

Dar visai gerai yra turėti kokį leidinį apie pionerijos pagrindus ir idėjas naujiems statiniams.

Taip pat rekomenduočiau kokį išgyvenimo vadovą ir paieškoti video apie Bushcraft (pvz., Rey Mears), Woodcraft bei Survival Youtube.

Ir , aišku, čia nešnekama, kiek geros literatūros yra angliškai, švediškai, vokiškai, lenkiškai, rusiškai ir kitomis kalbomis. Nes net ką rašė BP, ne viskas yra išversta į lietuvių kalbą, pvz., „Rovering to success“ – knyga, skirta vyr. skautams, kurią matė nedaugelis Lietuvoje. 

br. Pavel

  1. Skautų vadovui (Aids to Scoutmastership), Lord Baden-Powell of Gilwell, vertė Ona Saulaitienė ir Algis Landsbergis, 2012, Vilnius, ISBN 978-9986-9366-6-4