Popiežius - irgi žmogus

Marius Armonas | 2012-10-29

Idėjos yra abstrakčios. Turbūt dėl šios priežasties dažniausiai jas stengiamasi įprasminti realiais objektais, simboliais ar asmenybėmis.  Panašus principas turbūt galioja ir su skautavimo idėja, ideologija ar kaip ją pavadint, nes ji yra daugialypė ir kuo toliau tuo sunkiau darosi ją apibūdint ar pasakyt ką konkrečiai ši organizacija veikia (ypač pasauliniu mastu).  Galbūt todėl mes taip mėgstame cituoti B.P, švenčiame jo gimtadienį, kai kas gal net ženkliuką su jo atvaizdu ant uniformos nešioja. Juk autoritetas, asmenybė, kuria galima sekti yra labai svarbu ypač tokiai milžiniškai organizacijai kaip mūsų. Tačiau reiktų nepamiršti ir to, kad mūsų herojus – B.P  taip pat žmogus.

Tad kad ir kaip bebūtų keista ar ne keista, norėčiau aptarti keletą su skautų įkūrėju susijusių dalykų, kurie dažniausiai lieka nežinomi.

Visų pirma, visi žino, kad skautų idėja kilo antrajame anglų – būrų kare, kur vaikai buvo panaudoti tam tikroms karinėms užduotims atlikti.  Bet jeigu į šitą karą pažvelgsime šiek tiek globaliau, pamatysime, kad šio, kaip ir daugelio kitų karų tikslas buvo užgrobti teritoriją, kurioje gausu naudingų resursų. Tad geria pagalvojus,  nepaisant to, kad vėliau savo gyvenime B.P daug kalbėjo apie taiką ir toleranciją, tačiau pats jis dalyvavo grobikiškame, imperialistiniame kare, kuriame žuvo daugybė afrikiečių vien todėl, kad europiečiai nepasidalijo auksu ir deimantais. Bet ar tikrai reiktų tuo stebėtis, žinant, kad pats B.P į karą ir karinę tarnybą žiūrėjo itin teigiamai, jo žodžiais kalbant „better than football, better than any other game, is man-hunting."

Tęsiant kalbą apie karą, norisi prisiminti ir visai garbingą B.P. vardą impeesa, kuris anot paties B.P jam buvo duotas vienos Afrikos genties ir reiškė “Niekada nemiegantis vilkas”. Aš tikrai nesu kalbų specialistas, bet kai kurie šaltiniai teigia, kad žodis impeesa gali turėti ir kiek kitokią reikšmę, t.y. hiena, kuris būtų vienas didžiausių galimų įžeidimų žmogui šioje kalboje. Kodėl hiena? Kai kurie B.P biografai teigia, kad skautų įkūrėjas šiame kare pasižymėjo ne tik sumanumu, bet ir ypatingu žiaurumu afrikiečių atžvilgiu.
 

Žinoma, galima sakyti, kad kare viskas galima, o  įkūręs skautus B.P skleidė kitokias idėjas. Tačiau kalbant apie skautų kaip organizacijos įkūrimą, šalia B.P iškyla dar viena asmenybė – Ernestas Seton – Tompsonas, kuris keletą kartų minimas ir „Skautybė berniukams“ knygoje. Ar žinojote, kad šis vyriškis turėjo idėją, kuri buvo itin panaši į skautų? Tiesa, savo idėją jis išplėtojo ir leidiniuose aprašė pora metų anksčiau nei B.P. Tad ar gali būti taip, kad skautų įkūrėjas pasisavino idėją, tam tikrus dalykus pervadino kitais vardais ir iki šios dienos už tai yra vertinamas? Jei norite įsitikinti, galite paskaityti Seton‘o knygą „Birch Bark Roll of the Woodcraft Indians”, kuri buvo išleista 1906m.

Yra ir daugiau dalykų, kuriuos būtų galima čia aptarti. Yra istorikų, kurie teigia, kad B.P nepasižymėjo tolerancija kitoms rasėms ar tai, kad ne itin mėgo ateistus. O geriau pažvelgus į skautų ideologiją, galima pamatyti ir ganėtinai ryškų politinį atspalvį, galimai dėl kurio šis judėjimas ir išpopuliarėjo taip sparčiai.

Galų gale, šia rašliava tikrai nenorėčiau sumenkinti B.P idėjų, nuopelnų skautijai ir visam pasauliui, nes bet kuriuo atveju manau, jog jam pavyko sukurti labai gerą pavykusį judėjimą. Tad koks buvo šios rašliavos tikslas? Pasiūlyti, kad gal nebereikia ieškoti didvyrių, bet koncentruotis į pačią idėją, nes idėja su laiku keičiasi ir norisi tikėtis, kad šiuo atveju tobulėja. Todėl jeigu kas nors tau pasakys, kad svarbiausia skautui yra mokėjimas išgyventi gamtoje, tai atsakyk, kad papasakotų tai mano močiutei. Arba geriau nepasakotų, nes močiutė vis tiek nepatikės.

Marius Armonas | 2012-10-29